in the Hive

Facem cel mai bine ceea ce ne place cel mai mult.

Agentii economici December 1, 2009


          Din punctul de vedere al modului in care indivizii au acces la bunuri, pot fi identificate doua modalitati de organizare a relatiilor economice, si anume economia naturala si aconomia de schimb.

          Economia naturala se caracterizeaza prin satisfacerea trebuintelor fiecarui individ si ale societatii prin consumul de bunuri obtinute din activitatea proprie de productie. O economie bazata pe autoconsum (fiecare consuma ce si cat produce). Aceasta a fost forma exclusiva de organizare economica in primele secole ale dezvoltarii umanitatii. Astazi, elementele de economie naturala se regasesc in proportii relativ mici in comparatie cu orice economie nationala.

          Economia de schimb se distinge prin accesul indirect la bunuri, prin procese de schimb, care imbraca de cele mai multe ori forma vanzare-cumparare. Astfel, apar activitatile comerciale (lucrative) care au ca scop obtinerea bunurilor destinate schimbului. Prin urmare, identificam marfa ca fiind orice bun economic apt sa satisfaca o trebuinta si care face obiectul schimbului prin vanzare-cumparare. Economia de schimb a aparut pe o anumita treapta a dezvoltarii umanitatii, atunci cand au fost indeplinite simultan doua conditii: autunomia si independenta producatorilor si diviziunea muncii.

          Autonomia producatorilor se fundamenteaza de fiecare data pe un anumit tip de proprietate privata. Aceasta independenta reprezinta libertatea de care dispun agentii economici de a decide aspura propriei lor activitati.

          Activitatea economica este rezultatul participarii simultane si/sau succesive a numerosi actori care actioneaza individual si/sau in grup, realizand anumite operatii sau acte economice care se finalizeaza prin bunuri economice. Acesti actori sunt denumiti agenti economici. Cei dintre ei care in mod individual sau in grup au autonomia de a decide asupra actiunilor la care participa se numesc unitati economice sau institutionale. Dupa specificul activitatilor pe care le realizeaza, agentii economici se grupeaza pe sectoare, si anume : intreprinderi, menaje sau gospodarii, administratii – publice si private, banci si alte institutii financiare.

          Participand la activitatile proprii unui sector, agentii economici realizeaza o diviziune a muncii intre ei si fiecare se va specializa in executarea acelor operatii sau acte economice, in care se dovedesc a fi cei mai eficienti. Avantajul diviziuni muncii este folosirea masinilor, ceea ce implica o crestere a productivitatii. Dezavantajele care survin sunt monotonia muncii, pierderea dexteritatii de a fabrica un produs complet si cresterea riscului de somaj. Sectoarele diviziunii muncii sunt ocupatiile (meserii), activitatile (procese) si teritoriale (pe zone). Limitele sunt impuse de natura activitatii, libertatea comertului si dimensiunile pietei.

           Intreprinderile sunt unitati care produc bunuri economice si au autonomia de a decide ce, cat, cum si pentru cine sa produca, cu ce parteneri sa intre in afaceri, etc.

          Bunurile realizate de intreprinderi ajung la purtatorii nevoilor prin vanzare-cumparare.

          Intreprinderile sunt de o mare diversitate si de aceea pot fi cunoscute mai bine daca le clasificam dupa diferite criterii: forma de proprietate, marime, natura activitatii sau a bunurilor produse si altele. Ele au insa si multe caracteristici comune, dintre care cele mai importante sunt: motivatia activitatii lor o formeaza profitul care poate fi realizat numai daca bunurile produse de ele contribuie cu adevarat la satisfacerea trebuintelor. Altfel, intreprinderile nu pot obtine profit si isi vor inceta activitatea – intra in faliment.; creeaza valoare care se adauga celei avansate pentru cumpararea de factori de productie necesari pentru a-si realiza activitatea. Plusul de valoare care s-a creat se numeste valoare adaugata. Aceasta formeaza izvorul profitului, salariilor si altor venituri.

          Pentru a-si realiza activitatea, fiecare intreprindere isi creeaza si dezvolta un sistem de relatii cu numerosi agenti economici cu care trebuie sa fie in contact permanent sau periodic spre a-si asigura aprovizionarea, vanzarea produselor, indeplinirea unor obligatii administrative si de alta natura locale, nationale si internationale. Acest sistem de relatii formeaza mediul economic al intreprinderii.

          Orice intreprindere este structurata si functioneaza ca un sistem, avand drept componente sectiile de productie, departamentele de marketing, contabilitate, etc. Intreprinderea are mereu o componenta sociala pentru ca utilizeaza si factorul de productie munca.

           Menajele, cunoscute si sub denumirea de gospodarii, reprezinta lumea consumatorilor – agenti economici care utilizeaza bunurile pentru satisfacerea nevoilor individuale si/sau colective, fara a se produce alte bunuri. Ele sunt forma de organizare in care se realizeaza existenta oamenilor. In acest sens distingem urmatoarele doua tipuri de menaje: menajul individual, format din ocupantii unei locuinte, indiferent de relatiile ce ii reunesc, si menajul colectiv, format din persoane care locuiesc impreuna, precum oamenii dintr-un camin de pensionari, muncitorii dintr-un camin de nefamilisti, care fac diferite cheltuieli in comun.

          Menajele sunt considerate unitatea de baza in care are loc consumul, dar participa si la activitatea economica: isi produc singure anumite bunuri, muncesc in alte forme de unitati economice, fac investitii din banii castigati, etc.

          Menajele nu sunt omogene, ci eterogene. Unele sunt formate din salariati, altele din patroni, tarani, someri, pensionari, etc., diferentiindu-se intre ele din punctul de vedere al marimii si sursei veniturilor, al traditiei, al confortului, etc.

           Administratiile sunt agenti economici care produc bunuri sub forma serviciilor necesare satisfacerii de nevoi colective ce rezulta din faptul ca oamenii traiesc in grupuri (in societate), bunurile respective ajungand direct la consumator, fara a deveni marfuri. Exista administratii publice, precum statul, ministerele, primariile, prefecturile, armata, politia, invatamantul public, institutiile de sanatate, cultura, arta, etc., care produc servicii corespunzatoare profilului lor si percep taxe, impozite sau alte contributii banesti potriviy reglementarilor legale, utilizand fondurile astfel constituite in activitatile respective, si administratii private precum organizatii religioase, sindicate, partide politice, uniuni, fundatii, asociatii de cultura si sportive, Crucea Rosie, care produc in principal servicii necomerciale pentru populatie si isi asigura veniturile necesare functionarii din contributii voluntare(cotizatii, sponsorizari, donatii), mai ales de la menaje sau din proprietatile pe care le au.

          Bancile si alte institutii financiare produc activitati (servicii) cu caracter comercial pentru toate celelalte feluri de unitati si agenti economici, care constau in colectarea sumelor temporar disponibile, economiilor de la cei care le-au realizat, platindu-le dobanzi, si distribuirea lor cu imprumut (credit) celor care au nevoie de finantare, incasand de la acestia dobanzi mai marei; incasari si plati intre agenti atunci cand acestia realizeaza vanzari-cumparari unii de la altii, contractarea creditelor, vegherea asupra circulatiei normale a banilor si cantitatii lor corespunzatoare pe piata.

          Sumele incasate pentru serviciile prestate sunt folosite de banci si de celelalte institutii financiare pentru sustinerea propriilor activitati si constituirea profiturilor.

          Intreprinderile, bancile si alte institutii financiare (sociatati de asigurare, fonduri de pensii, casa de economii, etc.) au scop lucrativ sau comercial, ceea ce inseamna ca produc bunuri pentru a le vinde. Adesea, aceste unitati economice sunt denumite si firme.

           Unitatile si agentii economici de toate felurile, in activitatile lor, pot sa dezvolte relatii economice cu parteneri din alte tari, realizand importuri, exporturi, investitii, imprumuturi si activitati care le permit sa se afirme mai bine.

          Exteriorul, format din totalitatea agentilor economici nationali care dezvolta relatii economice cu agentii din alte tari. Asfel, vorbim de activitati de comert international, turism, plasament financiar, transport international. Prin urmare, un exponent al exteriorului face parte simultan din doua sectoare economice. De aceea unii economisti considera exteriorul un sectori fictiv – se suprapune unor sectoare nationale.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s